تفاوت ها و معیار های تجارت امروزه گوهر

با سلام خدمت کاربران همیشگی جم زوم و سایر علاقمندان گوهر و دنیای جواهرات و با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان. همه بازدیدکنددگان جم زوم مطلع هستند که هدف جم زوم رساندن و انتقال صحیح و علمی دانش جمولوجی (جواهر شناسی) البته به بیان ساده اما کاربردی مابین علاقمندان این علم می باشد . و هیچ گونه فعالیت  درخرید و فروش  ندارد . و حریم وحرمت این دانش را فراتر از این امور میداند. بنا بر این نسبت به یک نوع گوهر و یا یک نوع سنگ و سلیقه  خاص تمایل و جهت گیری ندارد و صرفا  در جهت آموزش و گسترش و آگاهی رسانی  به آن دسته از علاقمندانی است که تمایل  به آشنایی با این علم و تجارت نوین جواهرات دارند. و این سوال همیشه برای ایشان پیش می آید که تفاوت و نوع تجارت جواهر در اینجا با سایر بازار های مطرح جهانی در چیست و از چرا و چگونگی این تفاوت ها و شباهت ها  مطلع گردند و  از کم و کیف این موارد آگاه شوند و همچنین تمایل به ورود به این حرفه چه به عنوان جواهر شناس و یا خرید و فروش را دارند آگاهی بدست آورند. را در اختیار این دسته قرار دهد.سعی جم زوم در جواب به آن دسته از بیشترین پرسش های است که مطرح می گردد. با هم به برسی یکی از همین پرسش ها ی می پردازیم . این که  جمولوجی چیست و چه شخصی در این کار قابل اعتماد است و یا شباهت و تفاوت تجارت گوهر در ایران با سایر مراکز عمده این کالا کدامند و چه کنیم در هنگام خرید دچار اشتباه نگردیم. با هم این موضوع را برسی می کنیم.  در هر کشوری از ایام قدیم بازاری هم برای تهیه گوهر که معمولا از انواع گوهرهای همان کشور و یا  مناطق اطراف آن وجود داشته است اما امروزه  با گسترش سفرهای بین المللی و جهانی شدن تجارت دیگر مانند گذشته تنها با چند گوهر روبرو نیستیم و انواع گوهرهای شناخته شده و ناشناخته امکان ورود به هر بازاری را دارند به همین دلیل دیگر نمیتوان با همان تجارب و شیوهای رایج  قدیمی با آنها روبرو شد و تشخیص و قیمت گذاری آنها شیوهای جدید منطبق با استاندارد امروزی را می طلبد. همچنین بازارهای کوچک  به ناچار  برای تهیه برخی از اینگونه گوهرها باید خود را با بازارهای عمده و تاثیر گذار هماهنگ کنند. تا راه رشد خود را فراهم نمایند در غیر اینصورت از گردونه رقابت خارج شده همچنان همان بازار های کوچک محلی باقی خواهند ماند . عدم درک این موضوع و یا مقاومت در برابر آن هر چند امکانپذیر است نتیجه ای غیر از کسادی و رکود در بر ندارد. یک نگاه کوتاه به بازار گوهر در کشورهای همسایه و میزان رشد آنها با اینجا به راحتی قابل لمس می باشد. چه رسد به بورس های عمده تجارت گوهر مثلا میزان حجم خرید و فروش الماس در یک سال در ایران به زحمت  با خرید و فروش الماس  در نصف روز در بورس الماس بروکسل هم نمیرسد و یا مقدار یاقوت مصرفی در طول سال  در ایران معادل مقدار یک روز بازار  یکی از شهرهای تایلند هم نمی رسد. هر چند پتانسیل رشد وگسترش تجارت  سنگ های قیمتی در اینجا بالا است به علت نگاه و شیوهای سنتی به این تجارت تاکنون موفق به پیدا کردن جایگاه مناسب در حد و اندازه خود نشده است . علت این عدم موفقیت به چندین عامل بر می گردد که چند عامل اصلی این موارد هستند . اول آنکه جواهر به معنی یک قطعه سنگ  قیمتی می باشد GEM و نه  محصولات ساخته شده با فلزات  به این معنی که نامی به عنوان فروشگاه طلا و جواهر فروشی  دیگر با معیارهای امروزی ناکافی به نظر میرسد حتی اگر در برخی از این محصولات مقداری سنگ هم به کار رفته باشد در واقع فروشگاه مذکور زیورالات می فروشد ونه جواهر. دوم فروشگاه نگین فروشی عموما محل فروش سنگهای نیمه قیمتی هستند و نه جواهر هر چند به همه اینگونه سنگها گوهر اطلاق شود. امروزه اینگونه فروشگاه ها درجه بندی می گردند  سوم ملاک و معیار مشخص و دقیقی هنوز از امر کارشناسی و مفهوم گوهر شناسی وجود ندارد و با معیارهای جهانی منطبق نیست و چون تشخیص اولیه و ارزشگذاری از همان ابتدا به اشتباه صورت می گیرد کل فرایند تا انتها دچار مشکل می گردد و نتیجه بی اعتمادی مردم و صرفنظر کردن از خرید می باشد . هنوز مشخص نشده چه فرد و یا صنفی محق به تشخیص جواهر می باشند . زیرا دیگر تجارت مقداری عقیق و یا فیروزه و چند یاقوت عادی در میان نیست تا با تجربه محلی این امر صورت گیرد. هر چند اشخاص زیادی دارای معلومات  اولیه و تجربی خوبی در ایران  فعالیت می کنند قادر به تشخیص و درجه بندی جواهرات جدید نیستند. و یا در برخی رشته های دانشگاهی  که در برخی اصول اولیه  شباهت های با جواهر شناسی  وجود دارد هیچ کدام  قادر به رفع نیاز این مهم با استانداردهای تجارت جهانی جواهر نیستند.  به همین دلیل شاهد اشتباهات و تشخیص و ارزشگذاری ناصحیح از سوی این دسته هستیم که بیشترین آسیب را به اعتماد علاقمندان وارد کرده است.  به عنوان مثال برای تشخیص و درجه بندی الماس  باید حداقل صد نوع الماس واقعی در رنگ و کیفیت های مختلف را از نزدیک لمس و برسی کرد  واستاد متخصص برای هر کدام توضیح و تفسیر آن  را آموزش دهد الماسی که  میانگین قیمت  آن هر قیراط   بین سی تا پنجاه میلیون تومان قیمت دارد را نمیتوان با پاس کردن چند ترم و خواندن چند کتاب  بدون دسترسی و برسی از نزدیک این جواهر گران قیمت  به درستی تشخیص داد یا برای آن شناسنامه هم صادر کرد!؟ و یا  برای تشخیص یاقوت باید صدها عدد یاقوت از انواع و اقسام  رنگ و کیفیت آن را  زیر میکروسکوپ و زیر نظر اساتید جواهر شناسی مورد تحقیق قرار گیرد  و قیمت و شریاط خرید و فروش آن ها را در محل و بورس های مهم جهانی از نزدیک برسی کرد  تا متوجه تفاوت و شباهت ها گردید. با دیدن چند یاقوت معمولی و از روی عکس و کتاب نمی توان یاقوت برمه تشخیص داد و یا در فروشگاه به این نتایج رسید.  موضوع مهم دیگر ارزشگذاری گوهرها هستند که معمولا امروزه عموما  به خاطر دلایل مطرحه شده به اشتباه محاسبه می گردد. موضوع دیگر مورد مهم تراش گوهر میباشد که هیچ تناسب با تراش مدرن مورد نیاز  با این تجارت ندارد هر چند تعداد تراش کار خوب در سالهای اخیر در ایران هستند اما تجهیزات و لوازم کافی  عموما هنوز موجود نیست. به هر صورت  این نوع تفاوت ها مابین بازار سنگ های قیمتی در بازار های مختلف در مناطق مختلف جهان وجود دارد و بسته به نوع همین موارد در روند گسترش و یا رکود تاثیر خود را نشان خواهد داد . و بسته به امکانات و پتانسیل های گوناگون هر منطقه را از هم متفاوت می گرداند. اما در هر صورت این فرایند گسترش می یابد و به میل و سلیقه  و یا منفعت هیچ گروه و یا فردی تاثیر نمی پذیرد و لاجرم مسیر خود را باز کرده و تابع استاندارد جهانی قرار خواهد گرفت. عموما اگر گوهرهای مناسب و با کیفیت در  دسترس باشد همیشه درصدی از سود را می توان برای آن منظور کرد  و این اتفاق باعث رونق در خرید و فروش می گردد و باعث رشد و علاقه به ورود افراد علاقمند به بازار گوهر می گردد  اما وقتی خود فروشنده میداند سنگ فروخته شده ارزش بالای ندارد آن را مجدد نمی خرد و این همان فرایند رکود در این تجارت محسوب می گردد. ایران در گذشته های دور یکی از مناطق مهم تجارت گوهر محسوب می شده و مروارید و فیروزه و چند گوهر دیگر را به سایر نقاط صادر می کرده و استاد کاران برجسته ای در تراش و حکاکی را در بازار آن یافت میگردید . با توجه به پتانسیل بالا و جوانان علاقمند  این تجارت امید میرود در آینده و با اصول صحیح راه برای رشد و شکوفایی مجدد آن فراهم گردد. پرسش شده چه گوهرهای را میتوان خرید و از کجا و همینطور جهت تایید از چه شخصی برای امور جواهر شناسی کمک گرفت . جواب خدمت این گروه از دوستان این است که به طور کلی گوهرهای نیمه قیمتی را میتوانید از هر فروشگاهی تهیه فرمایید منظور یک عدد سنگ است و نه زیور الات مانند انگشتر یا گردنبند.  و در مورد گوهرهای شفاف و کریستالی  مانند یاقوت و زمرد و الماس به طور تکی تا اطمینان از صحت و کیفیت و معدنی بودن آن حاصل نکردید اقدام به خرید نکنید . در مورد جمولوجیست معتبر باید عرض کنم به لحاظ کلی هر شخص می تواند نظر خود را در مورد یک گوهر اعلام دارد  و ایرادی محسوب نمیگردد چه فروشنده باشد چه خریدار  تعداد هم آزمایشگاه در این امر مشغول فعالیت هستند  از این بین حدود بیست نفر متخصص تشخیص و درجه بندی الماس از GIA  و چند موسسه دیگر  در ایران حضور دارند که در ضمینه الماس دارای تخصص لازم هستند و خوشبختانه می توان از دانش و تخصص این اساتید بهره برد  .تعداد افراد ی که با استاندارد بین المللی تخصص کافی در کلیه رشته ها و امور گوهر شناسی مانند صدور شناسنامه و تشخیص تمامی جواهرات معدنی و صنعتی و ارزشگذاری و تعیین کیفیت را دارا باشند و  در حد استاندارد جهانی دارای مدرک معتبر بین المللی  باشند و حداقل ده سال تجربه عملی درتشخیص و آشنایی کافی با بازارهای جهانی را داشته باشند و در دسترس باشند به ده نفر نمی رسد.  فراموش نکنیم گوهر یک کالا محسوب میگردد و در صورت نیاز باید خریداری گردد اما کالای ضروری نیست . به جهت سرمایه گذاری ویا سود بردن به خصوص یاقوت زمرد و الماس را بدون آگاهی و اطمینان خریداری نکنید. در صورت نیاز در خرید از فروشگاهای معتبر اقدام کنید  تقریبا هیچ یاقوت و زمرد ممتاز درفروشگاه یا اینترنت یافت نمی گردد. و اغلب اینگونه گوهرها یا صنعتی هستند و یا اگر معدنی باشند در حد ارزش متوسط قرار دارند  و معمولا گوهرهای ممتاز به طور تجاری در ایران یافت نمی شود متاسفانه ضرر و زیان خرید اینگونه گوهرها از چند صد هزار تومان در گذشته به ارقام مانند پنج یا ده و حتی بیست میلیون تومان رسیده توجه فرمایید بیشتر از ۹۰درصد شناسنامه های رایج از نظر اعتبار علمی اعتباری ندارند   در  این مورد دقت کافی به خرج دهید و از خرید به تصور داشتن شناسنامه خوداری کنید.  آویزان کردن چند تابلو به روی دیوار دلیل جواهر شناس بودن شحص  نیست. بعد از مطرح نمودن این موضوع توسط جم زوم در چند سال گذشته مبنی بر قرار دادن مدارک گوهرشناسی به مراجعه کننده جدیدا تابلوهای ر نگارنگ به عنوان دوره دیده در دبی و یا کانادا و امثال آن زیاد شده .که دلیل بر جواهر شناس بودن فرد نیست و باید مورد تایید مراجع قانونی قرار گیرند و الا ارزشی به تنهایی ندارند  حتی دیده شده برخی با گرفتن تایید برای وسایل آزمایشگاهی مدرک را به عنوان تایید آزمایشگاه جواهر شناسی معرفی کرده اند . مراقب این موارد باشید تا با تشخیص اشتباه دچار زیان نگردید. قبل از پرداخت پول جهت خرید نگین گوهر از میزان قیمت در هنگام فروش آن اطمینان حاصل کنید. گوهری قابل خرید است که طبق معیار این حرفه تا بیست درصد سود و یا زیان نوسان  داشته باشد و اگر بعد از خرید در همان بازار  و همان روز قابل فروش باشد مناسب است  و اگر مشتری نداشت شما ضرر کرده اید. مراقب جمله معروف خیالتان راحت باشد این گوهر اصل است باشید این  اولین پله در خرید اشتباه از طرف خریدار  می باشد. و یاداوری این موضوع خالی از حکمت نیست کلمه مار را با عکس مار طبق داستان معروف آن اشتباه نگیریم. کم نیستند افرادی  در حرفه گوهر که عکس مار می کشند. امیدواریم به مرور بازار سنگهای قیمتی  با توجه به جوانان و علاقمندان مستعد و با انگیزه هر چه بیشتر شکوفا شده و منطبق با تجارت نوین و امروزی بین المللی قرار بگیرد و مانند گذشته وزن و اعتبار مناسب شایسته خود را بدست آورد. با امیدواری به موفقیت دوستان علاقمند به این حرفه انشالاه شاهد موفقیت این دوستان و شکوفایی در این ضمینه باشیم. در پناه حق پاینده باشید ارادتمند طالبی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
درخواست گوهرشناسی
آموزش گوهرشناسی
تماس با گوهرشناس
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x