با نام دوست .درود به کاربران همیشگی جم زوم. امیدوارم که همگی در سلامت باشید.  دلیل نگارش این مطلب تماس برخی از دوستان جهت فروش سنگ خود میباشد به این معنا که خواهان فروش سنگ خود هستند و مایلند بنده برای ایشان مشتری پیدا کنم و یا معرفی کنم و البته پورسانت خود را بگیرم. و نظایر این مطلب  البته به دفعات خدمت همه دوستان عرض کرده ام که بنده  تمایلی به امر خرید و فروش ندارم و اصولا  کارشناس  جواهرات بهتر است خود را درگیر این امر نکند .زیرا میتواند بروی دادوستد  یک گوهر عمال نظر یک طرفه کرده و به لحاظ اخلاقی انصاف را خدشه دار کند . البته این نظر حقیر میباشد . اما موضوع اصلی این نیست بلکه قیمت و اقعی گوهر میباشد که همیشه باعث بحث و جدل و سو تفاهم بین دو طرف معامله میگردد. همه  علاقمندان در جریان قیمت گذاری های عجیب و غریب  و ترفندهای رایج هستند .یکی یاقوت یک میلیاردی دارد و دیگری الماس چند صد هزار دلاری و امثال آن . که به اصطلاح آب از دهان همه راه می‌اندازد.اما به مصداق ضرب المثل معروف آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی. و سالها دوندگی و پرسو جو از این و آن و دیدار دها نفر و……….در پی فروش و  پیدا کردن مشتری و حتی مسافرت به این شهر و آنجا اما در آخر هیچ  این تجربه را بسیاری داشته اند  .یک نفر گوهر را یک میلیون دیگری ده میلیون و آن یکی صد میلیون قیمت میگذارد و در آخر معلوم نمیشود قیمت واقعی چه مقدار بوده است. در این آشفته بازار تنها وقت و پول دارنده سنگ به هدر میرود . اما چرا اینگونه میشود . با هم به علت واقعی میپردازیم. قبلا در مطلب توهم جواهر مواردی ذکر گردید. که بیشتر مرتبط با برخی افراد به اصطلاح متخصص میگردد که برای خود کلاه میسازند . در این بخش به خود قیمت میپردازیم. . توجه بفرمایید ملاک یک قطعه سنگ گوهری میباشد ونه زیور آلات مانند انگشتر و یا گردنبند و غیره. به طور کلی جواهر یک کالای جهانی میباشد که به طور تقریبی قیمت آن بر حسب میزان شاخصه های علمی آن مشخص است و نمیتوان به دلخواه برای آن قیمت مشخص کرد هر چند هر معامله در نهایت توافقی است  اما نمیتوان  روی یک یاقوت ۳۰ دلاری قیمت  سه هزار دلاری گذاشت کاری که امروزه بخصوص خیلی رایج  گردیده و نتیجه آن همین آشفتگی بین برخی علاقمندان گردیده است. امر قیمتگذاری  گوهر ارتباطی با فروشندگی ندارد  و یک فرآیند علمی محسوب میگردد زیرا فروشنده بر حسب شرایط خاص منطقه خود محدود است و در نتیجه همان میزان کیفیت و اندازه بازار منطقه خود را ملاک قرار میدهد  . و کمتر انتظار میرود در یک  فروشگاه انگشتر مثلا عقیق  الماس پنج قیراطی پیدا شود  و نظایر  این قبیل به طور کلی مقدار قیمت هر گوهر به چندین آیتم مجزا از هم تفکیک میگردد که هر آیتم خود شامل زیر مجموعه مختلف میباشد  شامل نوع گوهر .سایز آن . نوع رنگ آن و یا غلظت و میزان ناپاکی داخل سنگ  .و میزان خلوص رنگ مربوطه و نوع تراش.میزان برلیان سی و تقارون سنگ و چند مورد دیگر همه این موارد در تعیین قیمت گوهر بخصوص مانند یاقوت و زمرد و الماس و چند گوهر مهم دیگر دخیل هستند. نوع محل هم مهم میباشد  زیرا قیمت این قبیل گوهرها بر حسب کیفیت آنها مشخص میباشد و نمیتوان هر قیمتی روی آن گذاشت. نوع بازار باید در نظر گرفته شود یک عدد فیروزه خوب در اینجا ارزش  و خریدار دارد اما یک کیلو از همین سنگ در جای دیگر دنیا  بی مشتری می ماند و بر عکس یک عدد آکوامارین ممتاز در  جای دیگر را روی هوا میبرند اما در اینجا هیچ فردی سراغش را هم نمی گیرد.. در کل تشخیص این موارد خود یکی از دورهای ویژه جواهر شناسی میباشد  که هم دوره خاص خود را دارد و هم دارای مدرک بین المللی خاص خود است و تنها متخصص خاص این رشته قادر است قیمت واقعی جهانی یک گوهر را مشخص کند. خوشبختانه در ایران جواهر ممتاز گرانقیمت  تجاری کم پیدا میشود  تا نیاز به این تخصص باشد اما این دلیل نمی گردد هر شخصی به دلخواه خود قیمتهای نجومی رو هر سنگی بگذارد  و دیگران را دچار اشتباه محاسبه کند اتفاقی که شاهد آن هستیم. نکته مهم آن است که   این امر تشخیص قیمت آخرین مرحله از تشخیص جواهر میباشد و قبل از آن ماهیت واقعی خود سنگ باید مشخص گردد که در بسیاری از موارد حتی در همان پله اول تشخیص مشکل دارد چه رسد به قیمت گذاری و نتیجه هزاران فروشنده  گوهر در پی مشتری میشود که مشاهده می کنیم. اگر موارد علمی توسط  متخصص واقعی انجام پذیرد سنگ خریداری شده  کمتر روی دست صاحب سنگ میماند زیرا مورد معامله بر اساس قیمت واقعی انجام گرفته نه بر اساس حدسیات . .و نکته مهم آخر این فرایند قیمت گذاری ارتباطی با شناسنامه گوهر ندارد و فرآیند جداگانه محسوب میگردد بنابراین بر فرض صحت یک شناسنامه گوهر که خود این موضوع دچار بحث های زیادی است هیچ کمکی به فروش سنگ نمی کند به همین دلیل اکثر افراد حتی با داشتن شناسنامه هم مشتری پیدا نمیکنند  به خصوص در مورد گوهر های قیمتی .در مورد سنگهای نیمه قیمتی مانند عقیق و فیروزه  به دلیل ارزان بودن آنها مشکلات کمتر است اما در نهایت همین موارد صدق میکند  توجه بفرمایید ملاک فقط خود سنگ است نه فلزات قیمتی . که مربوط به کار دیگری است. اگر این موارد را دوستان رعایت کنند کمتر دچار مشکل در این ضمینه میگردند. و نیازی به دادن پور سانت به افراد دیگر بر ای پیدا کردن مشتری ندارند . همین موضوع ساده اما مهم باعث ایجاد فضایی برای برخی افراد سود جو را فراهم کرده است  تا از این نیاز سو استفاده کنند و با قیمت گذاری های فانتزی و تحریک حس طمع در بین دارندگان سنگ به عنوان متخصص و کارشناس و غیره و مدعی اینکه مشتری آنچنانی در اینجا و آنجا دارند برخی از این عزیزان را در واقع گمراه کرده و سود جوی کنند و بر مشکلات قبلی بیشتر بیافزایند.. بنابراین میزان قیمت که بر اساس علمی تعیین میگردد باید ملاک خرید باشد نه بر اساس نرخ فروشنده  و یا نرخ تصوری بازار  .بسیاری بعد از خرید سنگ حتی به یک سوم هم قادر به فروش قیمت خریداری شده نیستند زیرا قیمت بر اساس واقعیت سنگ محاسبه  نشده. و این دو نرخ مرز سود و زیان یک سنگ را مشخص میکند. . معمولا میزان سود هر سنگ مابین ده تا بیست درصد  خرید است و باید میزان ضرر هم در همین حدود باشد مشروط بر آنکه قیمت را متخصص قیمت گذاری تعیین کرده باشد نه تصور نرخ  رایج  و تصورات معمول . توجه فرمایید این ملاک فقط در مورد خود سنگ میباشد و ربطی به زیورآلات مانند طلا و یا نقره فروشی ندارد. به این معنا که موضوع علمی میباشد و نه صنفی  به همین جهت فقط موسسه های آموزشی  معتبر بین المللی مانند AIGS و یا GIA این دوره را آموزش میدهند و نه آموزشگاه یا اتحادیه صنفی و یا  مراکز آموزش  دیگر  این دوره  تکمیل کننده  سایر آموزش جواهر شناسی میباشد و ارتباطی با  گوهر شناسی و یا سنگ شناسی ندارد و لازمه آخر حضور و کار  در بازارهای مهم جهانی طی چندین سال به عنوان تجربه اندوزی میباشد  . به جهت آشنایی شما با مدرک مربوطه عکس آن در ضمینه موجود است.  توصیه میکنم دوستانی که واقعا مایلند وارد کار خرید و فروش گوهر شوند اقدام به فراگیری أین دوره نمایند تا در موقع خرید قیمت واقعی را خود بدست آورند  .  موفق باشید . طالبی

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *